Redskabsunivers skal hjælpe skoler med sygdomsramte elever

Pressemeddelelse
none

Højt fravær, manglende energi og faglige huller. Danske Patienters nye onlineunivers skal hjælpe lærere med at støtte elever med sygdom.

Faktaquiz om sygdom, et dialogark om særlige aftaler med eleven og temadage, der skal øge klassens forståelse af, hvordan det er at have en diagnose. Det er blandt nogle af de hjælpemidler, som lærere kan hente i nyt onlineunivers, der skal gøre skolelivet nemmere for elever med kronisk sygdom.

Universet er udviklet af Danske Patienter som led i projektet Skole for mig, der er støttet af Egmont Fonden.

Hvert sjette barn i folkeskolealderen har en kronisk eller langvarig sygdom. Det svarer til, at en lærer i gennemsnit har fire syge elever i klassen, og det kan være svært at håndtere elevernes faglige og sociale udfordringer.

Sygehuslærer Tina Reimann oplever, at lærerne mangler ressourcer og viden til at løfte opgaven – og at det er især elever med højt fravær, der risikerer at blive overset i en travl hverdag. Derfor mener hun, at det nye onlineunivers www.skoleformig.dk fra Danske Patienter kan gøre en forskel:

Det gør det mere overskueligt for den enkelte lærer, når de har én samlet indgang til viden og redskaber, der kan bruges – uanset hvilken diagnose en elev har.

Laura står alene med sine problemer

Laura Buhl på 15 år er en af de elever, som føler sig overladt til sig selv. På grund af en gigtsygdom har hun over 50 procent fravær, men hun og forældrene må selv holde styr på og indhente den tabte undervisning – en opgave, som er blevet sværere i de større klasser, hvor undervisningen er forløbsbaseret.

For Laura Buhl ville det have gjort en stor forskel, hvis hendes lærere var bedre klædt på til at støtte hende.

Hvis jeg misser fire historielektioner, går jeg glip af en hel tidsalder. Det ville gøre en kæmpe forskel, hvis mine lærere kunne hjælpe mig med at bevare overblikket over, hvor jeg har faglige huller. Bare bevidstheden om, hvad jeg er gået glip af, er vigtig, siger hun.

► Læs mere om Lauras historie i JyllandsPosten her.

Behov for at styrke skolernes indsats

For børn som Laura Buhl, der på grund af sygdom ikke vil kunne varetage hårdt fysisk arbejde, er det vigtigt med et godt fagligt udbytte af folkeskolen. Desværre viser forskning og statistikker, at sygdomsramte børn klarer sig dårligere fagligt, og at færre kommer videre på en ungdomsuddannelse.

Det understreger behovet for at skærpe skolernes fokus på elever med sygdom, mener formand Camilla Hersom fra Danske Patienter:

Børn med sygdom skal også have en god skolegang. Det er jo forudsætningen for et godt voksenliv. Onlineuniverset er en hjælp til skolerne og de ansatte, så de kan skabe et inkluderende miljø i klasserne, hvor man ser sygdom som et livsvilkår, der skal tages hånd om – også i skoletiden.

Onlineuniverset, som er frit tilgængeligt for alle, er udviklet af Danske Patienter i samarbejde med en række børn, der selv er ramt af sygdom. Det er tilrettelagt, så lærerne kan bruge det, uanset hvilke sygdomme eleverne har.

Se onlineuniverset her.

Om Egmont Fonden

Egmont Fonden støtter Skole for mig med fem millioner kroner.

Fonden er en erhvervsdrivende fond, der gennem sin almennyttige indsats arbejder for et godt liv for børn og unge.

I strategien for 2017-2021 arbejder fonden for at sikre børn og unge mod ”nutidens fattigdom” – mangel på læring og livsduelighed.

Læs mere på www.egmontfonden.dk

Kontakt

Rikke Skovgaard. Foto: Tea Petersen

Rikke Skovgaard

Kommunikationschef
31 18 93 42

Om onlineuniverset

none

Onlineuniverset indeholder viden, rapporter, fakta, interviews og videoer med sygdomsramte børn. 

Der er også en redskabskasse til lærerne, som indeholder:

Sådan er redskaberne udviklet

Børn, der selv har en kronisk sygdom, har deltaget i børnepaneler, hvor de har peget på udfordringer og løsninger til en bedre skolegang.

Løsningerne er omsat til konkrete redskaber, der er testet på skoler og i fokusgrupper med lærere og pædagoger – og som sidenhen er blevet tilpasset.