Besværlige it-løsninger bremser inddragelse

Interview
none

Det skal være nemt for patienter at bidrage med data om deres behandling og helbredstilstand. Ellers sker det ikke. Kringlede it-løsninger er ifølge ny professor en stor barriere for arbejdet med PRO.

Der er brug for let tilgængelige it-løsninger i sundhedsvæsenet, hvis potentialet for at inddrage patienter og pårørende skal indfries.

Det bør være en prioritet – for inddragelse af patienter og pårørende kan blandt andet føre til bedre behandling, frigørelse af ressourcer og færre fejl.

Det mener Helle Pappot, som er Rigshospitalets første professor i patientinddragelse og PRO. Hun skal i de kommende år undersøge, hvordan PRO-data (patient reported outcome-data) kan anvendes til at skabe bedre forløb for kræftpatienter.

Jeg vil bruge mit professorat til undersøge, hvordan inddragelse kan være med til at skabe bedre behandling både i forhold til overlevelsesmuligheder og øget livskvalitet for kræftpatienter, siger Helle Pappot.

Hun fremhæver uoverskuelige og svært tilgængelige it-løsninger, som en af de største udfordringer for at få patienter og pårørende til selv at indrapportere oplysninger om egen helbredstilstand. Indrapporteringerne giver viden, der både kan bruges til at styrke det enkelte patientforløb og kvalitetsudvikle fremtidens patientforløb.

Kvalitet og funktionalitet skal i fokus

Helle Pappot påpeger, at gode softwareløsninger ikke er meget anderledes end dem, som patienterne forventer at møde i virkeligheden:

Gode it-løsninger er eksempelvis intuitive apps og touch-skærme, hvor borgeren ikke behøver oplæring for at anvende dem, fordi de er logisk opbygget. Det gælder både i det offentlige rum og i sundhedsvæsenet.

En af problemerne med de it-løsninger, som der er i sundhedsvæsnet i dag, er, at mange af dem ikke er udviklet specifikt til inddragelse af patienter og pårørende.

Der er stor forskel på de softwareløsninger, som de offentlige og kommercielle aktører tilbyder. Elektroniske patientjournal-systemer har sjældent patientinddragelse som højeste prioritet, siger Helle Pappot.

Løsningen er ifølge Helle Pappot, at der bliver skabt bedre samarbejde om digitale løsninger på tværs af sundhedsvæsenet, så man kan få udviklet flere it-løsninger, hvor inddragelse bliver prioriteret højt.

Fokus på sårbare patienter

Sårbare patienter, der eksempelvis har synsbesvær, sprog-vanskeligheder eller multisygdom, er en af de patientgrupper, som man skal være særligt opmærksomme i udviklingen af it-løsninger til inddragelse.

Vi har sårbare patienter, som ikke kan anvende vores it-løsninger. Det er en yderst vigtig opgave, at vi får udviklet en model, så flere sårbare patienter kan blive inddraget. Det er noget vi arbejder målrettet mod, og vi håber at finde et svar på det i fremtiden, siger Helle Pappot.

Hun understreger dog, at de på Rigshospitalet ofte bliver overrasket over, hvilke patienter der kan anvende it-løsningerne. Mange ældre patienter kan eksempelvis sagtens anvende de elektroniske redskaber. Alt i alt er der store forventninger til implementeringen af PRO på kræftområdet.

Blå bog

Overlæge Helle Pappot har været en del onkologisk klinik på Rigshospitalet siden 1991 og har forsket i lunge- og blærekræft.

Hun er den 1. juli tiltrådte et klinisk professorat i klinisk onkologimed fokus på patientinddragelse.

Professoratet er et samarbejde mellem onkologisk klinik, Rigshospitalet og Institut for Klinisk Medicin, Københavns Universitet.

Hvad er PRO-data?

PRO-data er data om patientens helbredstilstand – herunder fysiske og mentale helbred, symptomer, helbredsrelateret livskvalitet og funktionsniveau.

PRO-data bliver rapporteret direkte af patienten gennem spørgeskemaer ofte baseret på apps eller andre digitale løsninger.

PRO-data gør det muligt at vurdere patientens gavn og værdi af et samlet patientforløb.

Læs mere her.

Læs også

► Hospital undersøger om inddragelse kan løse problemer med overbelægning

► Mange glemmer formålet med PRO-projekter

► Hvad er vigtigst: Redskaber eller kultur?