Hvad er vigtigst: Redskaber eller kultur?

Blogindlæg

Hvad skal der til for at lykkes med patientinddragelse i sundhedsvæsenet? Kræver det en ny kultur blandt medarbejderne, eller er der brug for konkrete redskaber i inddragelsesprocessen?

Af projektleder Mette Munch-Petersen fra ViBIS.

Jeg underviser tit sundhedsprofessionelle i, hvorfor og hvordan man kan inddrage patienter i deres egen behandling, eksempelvis med metoden fælles beslutningstagning.

Der er stor interesse for området og en iver for at få inddragelse implementeret på hospitaler og i kommunale enheder. Men kursusdeltagerne spørger ofte: Har du ikke nogle konkrete redskaber? Og jo de findes.

Der er mange redskaber til dialogstøtte og beslutningsstøtte – og flere af dem, især beslutningsstøtteværktøjer, er også undersøgt i både ind- og udland i forhold til, hvilken effekt de har på patientgruppen. De er med andre ord testet rigtigt godt.

Redskaber kan være gode til at sætte fokus på et område og øge mulighederne for, at patienterne kan forstå, hvad behandling, pleje og komplekse beslutninger reelt går ud på. Samtidigt er redskaber en konkret støtte for de sundhedsprofessionelle, der sikrer, at de kommer hele vejen rundt i inddragelsesprocessen.

► Læs også: Mange glemmer formålet med PRO-projekter

En inddragende kultur

Redskaber og prædefinerede metoder kan dog blive en sovepude i de sundhedsprofessionelles arbejde med brugerinddragelse.

Hvis man snævert fokuserer på redskaberne, er der en risiko for, at man reducerer inddragelsesprocessen til en teknisk manøvre, der ikke gør en reel forskel for patienter og pårørende.

De sundhedsprofessionelle skal forstå værdien af patienternes viden og præferencer og naturligt efterspørge begge dele i deres arbejde.

Hvis de ikke har den nysgerrighed på patienten og kan se potentiallet for inddragelse, bliver selv det bedste redskab utilstrækkeligt, fordi det bliver for svært for de sundhedsprofessionelle at omsætte den viden, de får fra patienterne, til reel handling.

Det går dog ikke at sige, at sundhedsprofessionelle bare skal have det rette værdi- og mindset, og så inddrager de nok patienterne. Det vil blive for let – og for lidt – for ledelserne, vanskeligt at måle på og dermed følge udviklingen af. Der skal mere til.

Hvad er vigtigst?

Men hvad er så vigtigst at arbejde med – kultur eller redskaber? Svaret er, at man skal arbejde med begge dele.

Vi skal både arbejde med at udvikle kulturen i sundhedsvæsnet med en kontinuerlig refleksion over, hvad det er for en praksis, vi har sammen med patienterne. Og vi skal udvikle konkrete redskaber, der understøtter de sundhedsprofessionelle i deres arbejde med inddragelse af patienter og pårørende.

Arbejdet med implementering og brug af redskaber skal derfor ske sideløbende med en udvikling af kulturen i sundhedsvæsenet, så det sammen generer en positiv udvikling til gavn for både patienter og professionelle.

► Læs også: Sådan undgår du pseudoinddragelse

Kontakt

Mette Munch-Petersen. Foto: Tea Petersen

Mette Munch-Petersen

Projektleder
33 41 47 56

Redskaber til inddragelse

de_fem_trin.jpg

ViBIS har udviklet en værktøjskasse med redskaber til implementeringen af brugerinddragelse på hospitaler – fra forberedelse til hverdagspraksis.

Find dem her.

Læs også

► Dét siger forskningen om effekter af individuel brugerinddragelse

► Hospital undersøger om inddragelse kan løse problemer med overbelægning

► Besværlige it-løsninger bremser inddragelse